Dacia Duster to popularny SUV oferujący szeroki wybór silników. Gama obejmuje jednostki benzynowe, wysokoprężne oraz hybrydowe. Dostępne są wersje z napędem na przednią oś lub 4x4. Najnowsza, trzecia generacja modelu, wprowadzona w 2023 roku, przyniosła nową platformę CMF-B i układy mild hybrid 48V.
Kluczowe informacje:
- Silniki benzynowe od 1.0 do 1.3 litra, moce 100-150 KM
- Silnik Diesla 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM
- Dostępna wersja zasilana LPG (1.0 ECO-G)
- Nowy układ full hybrid o mocy 140 KM
- Możliwość wyboru skrzyni manualnej lub automatycznej
- Wprowadzenie technologii mild hybrid 48V w niektórych wersjach
Przegląd dostępnych silników Dacii Duster
Dacia Duster oferuje imponującą gamę jednostek napędowych, dostosowaną do różnorodnych potrzeb kierowców. W ofercie znajdziemy zarówno klasyczne silniki benzynowe, oszczędne jednostki Diesla, jak i nowoczesne układy hybrydowe. Dodatkowo, dla oszczędnych kierowców, dostępna jest wersja przystosowana do zasilania LPG.
Nowa generacja Dacii Duster, wprowadzona w 2023 roku, przyniosła ze sobą szereg innowacji technologicznych. Zastosowanie platformy CMF-B umożliwiło wprowadzenie do oferty zaawansowanych układów mild hybrid 48V, co znacząco wpłynęło na poprawę efektywności paliwowej i redukcję emisji spalin.
Silniki benzynowe
Podstawową jednostką w gamie silników benzynowych Dacii Duster jest ekonomiczny 1.0 TCe. Ten trzycylindrowy motor generuje 100 KM mocy i 170 Nm momentu obrotowego, oferując doskonałe osiągi w mieście przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Silnik ten współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią i napędem na przednią oś.
Dla kierowców poszukujących więcej mocy, Dacia przygotowała silnik 1.2 TCe. Ta jednostka, dostępna w wersjach 130 KM i 230 Nm, wyposażona jest w innowacyjny układ mild hybrid 48V. Silnik ten można zamówić zarówno z napędem na przednią oś, jak i z układem 4x4, co czyni go wszechstronnym wyborem dla miłośników jazdy w terenie.
Na szczycie oferty benzynowych motorów znajduje się 1.3 TCe, oferowany w dwóch wariantach mocy: 130 KM i 150 KM. Ta turbodoładowana jednostka zapewnia świetne osiągi, szczególnie w wersji 150-konnej, która może być połączona z 6-biegową automatyczną przekładnią EDC lub napędem na wszystkie koła.
- Szeroki wybór mocy: od 100 do 150 KM
- Dostępność układu mild hybrid 48V
- Opcje napędu 4x4 dla bardziej wymagających kierowców
- Ekonomiczne jednostki bazowe idealne do jazdy miejskiej
- Mocniejsze silniki zapewniające dobre osiągi na trasie
Silniki wysokoprężne
Dacia Duster w swojej ofercie posiada sprawdzony silnik Diesla 1.5 Blue dCi. Ta jednostka o mocy 115 KM charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym, co przekłada się na elastyczność jazdy i niskie zużycie paliwa. Silnik ten doskonale sprawdza się zarówno w codziennej eksploatacji, jak i podczas dłuższych tras.
Diesel w Dacii Duster to synonim oszczędności i trwałości. Jednostka 1.5 Blue dCi może być łączona z 6-biegową manualną skrzynią biegów oraz, co warto podkreślić, z napędem na wszystkie koła. Opcja 4x4 znacząco zwiększa możliwości terenowe tego popularnego SUV-a.
Silnik LPG
Dacia Duster LPG to propozycja dla kierowców szukających ekonomicznych rozwiązań. Silnik 1.0 ECO-G o mocy 100 KM i momencie obrotowym 170 Nm został fabrycznie przystosowany do zasilania gazem płynnym. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mogą cieszyć się niskimi kosztami eksploatacji bez kompromisów w zakresie osiągów.
Zasilanie LPG w Dacii Duster to nie tylko oszczędność, ale także ekologia. Spalanie gazu płynnego generuje mniej szkodliwych emisji w porównaniu do benzyny, co czyni ten wybór atrakcyjnym dla osób dbających o środowisko. Dodatkowo, duży zbiornik gazu zapewnia imponujący zasięg, idealny na dalekie podróże.
Napęd hybrydowy
Nowością w gamie silników Dacii Duster jest zaawansowany układ hybrydowy. Podstawą tego rozwiązania jest silnik benzynowy 1.6 współpracujący z jednostką elektryczną, co daje łączną moc 140 KM. System ten zapewnia niskie zużycie paliwa, szczególnie w ruchu miejskim, gdzie często korzysta z trybu elektrycznego.
Mild hybrid 48V to technologia zastosowana w silnikach 1.2 TCe. Ten układ wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania i pozwala na krótkotrwałą jazdę w trybie elektrycznym, co przekłada się na redukcję zużycia paliwa i emisji CO2.
Pełna hybryda w Dacii Duster to krok w stronę elektromobilności. System ten automatycznie zarządza pracą silników spalinowego i elektrycznego, optymalizując zużycie energii. Dzięki temu kierowca może cieszyć się dynamiczną jazdą przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacji.
Skrzynie biegów i opcje napędu
Dacia Duster oferuje różnorodne opcje skrzyń biegów, dostosowane do preferencji kierowców. Standardem w większości wersji jest 6-biegowa manualna przekładnia, zapewniająca precyzyjną kontrolę nad pojazdem. Dla tych, którzy preferują komfort jazdy, Dacia przygotowała 6-biegową automatyczną skrzynię EDC, dostępną w wybranych wersjach silnikowych.
Jeśli chodzi o napęd Dacii Duster, klienci mają do wyboru dwie opcje: klasyczny napęd na przednią oś oraz zaawansowany układ 4x4. Napęd przedni sprawdza się doskonale w codziennej jeździe, oferując niższe zużycie paliwa. Z kolei napęd na wszystkie koła to propozycja dla osób, które cenią sobie możliwość zjechania z utartych szlaków lub potrzebują pewności prowadzenia w trudnych warunkach atmosferycznych.
Cecha | Napęd przedni | Napęd 4x4 |
---|---|---|
Zużycie paliwa | Niższe | Wyższe |
Możliwości terenowe | Ograniczone | Rozszerzone |
Przyczepność | Dobra w normalnych warunkach | Bardzo dobra w każdych warunkach |
Cena zakupu | Niższa | Wyższa |
Czytaj więcej: Import aut z Niemiec: Porady, Opinie oraz Czego Należy Unikać
Zużycie paliwa i osiągi
Silnik | Moc (KM) | Zużycie paliwa (l/100km) | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
---|---|---|---|
1.0 TCe | 100 | 5,8-6,2 | 12,5 |
1.2 TCe mHEV | 130 | 5,5-5,9 | 10,5 |
1.3 TCe | 150 | 6,2-6,5 | 9,7 |
1.5 Blue dCi | 115 | 4,8-5,2 | 11,2 |
1.6 HYBRID | 140 | 4,5-4,9 | 10,2 |
Analizując powyższą tabelę, możemy zauważyć, że silniki Dacii Duster oferują zróżnicowane osiągi przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa. Najmocniejsza jednostka benzynowa 1.3 TCe 150 KM zapewnia najlepsze przyspieszenie, ale kosztem nieco wyższego spalania.
Na uwagę zasługuje hybrydowa jednostka napędowa, która łączy dobre osiągi z najniższym zużyciem paliwa w gamie. To rozwiązanie może być szczególnie atrakcyjne dla osób poszukujących kompromisu między dynamiką a ekonomią jazdy.
Nowe technologie w silnikach Dacii Duster
Dacia Duster w swojej najnowszej odsłonie wprowadza szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Jednym z nich jest układ mild hybrid 48V, zastosowany w silniku 1.2 TCe. System ten wykorzystuje mały silnik elektryczny, który wspomaga jednostkę spalinową podczas przyspieszania i ruszania z miejsca.
Dzięki technologii mild hybrid, Dacia Duster może pochwalić się obniżonym zużyciem paliwa i redukcją emisji CO2. System ten pozwala również na krótkotrwałą jazdę w trybie elektrycznym, co jest szczególnie przydatne w ruchu miejskim. Dodatkowo, układ odzyskuje energię podczas hamowania, magazynując ją w akumulatorze 48V.
Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem w gamie silników Dacii Duster jest pełny układ hybrydowy. Łączy on silnik benzynowy 1.6 z jednostką elektryczną, oferując łączną moc 140 KM. System ten automatycznie zarządza pracą obu silników, optymalizując zużycie energii i zapewniając płynne przejścia między trybami jazdy.
Porównanie ekonomiczności i wydajności silników
Wybierając silnik do Dacii Duster, warto zwrócić uwagę na stosunek osiągów do ekonomiczności. Jednostki benzynowe, szczególnie te z układem mild hybrid, oferują dobre przyspieszenie przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Są one idealne dla kierowców, którzy cenią sobie dynamiczną jazdę, ale nie chcą przepłacać na stacjach benzynowych.
Silnik Diesla w Dacii Duster to propozycja dla osób pokonujących duże dystanse. Charakteryzuje się on niskim zużyciem paliwa i wysokim momentem obrotowym, co przekłada się na komfortową jazdę na długich trasach. Jednak warto pamiętać, że początkowy koszt zakupu wersji z silnikiem wysokoprężnym jest wyższy.
Najbardziej zaawansowanym i ekonomicznym wyborem jest hybryda. Łączy ona zalety silnika benzynowego i elektrycznego, oferując niskie zużycie paliwa, szczególnie w mieście. Jest to idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy dużo jeżdżą w ruchu miejskim, ale od czasu do czasu wybierają się w dłuższą trasę.
Porada: Wybierając silnik do Dacii Duster, zastanów się nad swoim stylem jazdy i potrzebami. Jeśli jeździsz głównie po mieście, rozważ benzynowy 1.0 TCe lub hybrydę. Dla dłuższych tras idealny będzie Diesel lub mocniejszy silnik benzynowy. A jeśli zależy Ci na niskich kosztach eksploatacji, warto rozważyć wersję LPG.
Dostępność silników w różnych wersjach wyposażenia
Dacia oferuje szeroki wybór silników w zależności od poziomu wyposażenia Dustera. W podstawowych wersjach najczęściej spotykane są ekonomiczne jednostki benzynowe 1.0 TCe oraz silnik Diesla 1.5 Blue dCi. Te motory zapewniają dobry balans między osiągami a kosztami eksploatacji.
W bogatszych wersjach wyposażenia dostępne są mocniejsze jednostki napędowe, takie jak 1.3 TCe czy układ hybrydowy. Te silniki często idą w parze z dodatkowymi udogodnieniami, takimi jak automatyczna skrzynia biegów czy napęd 4x4. Warto zaznaczyć, że Dacia Duster w wersji LPG jest dostępna w większości wariantów wyposażenia, co czyni ją atrakcyjną opcją dla oszczędnych kierowców.
Wybór konkretnego silnika Dacii Duster może być ograniczony w zależności od preferowanej wersji wyposażenia. Przykładowo, topowe wersje często oferują wyłącznie mocniejsze jednostki napędowe, podczas gdy podstawowe warianty mogą być dostępne tylko z mniejszymi silnikami. Warto skonsultować się z dealerem, aby poznać pełną ofertę i możliwości konfiguracji.
- Access: 1.0 TCe 100 KM, napęd przedni
- Essential: 1.0 TCe 100 KM, 1.5 Blue dCi 115 KM, napęd przedni lub 4x4
- Journey: 1.3 TCe 150 KM, 1.6 HYBRID 140 KM, napęd przedni lub 4x4
Który silnik Dacii Duster wybrać?
Wybór odpowiedniego silnika do Dacii Duster zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji kierowcy. Kluczowe czynniki do rozważenia to roczny przebieg, rodzaj najczęściej pokonywanych tras oraz budżet przeznaczony na zakup i eksploatację pojazdu. Warto również wziąć pod uwagę planowany styl jazdy i ewentualne potrzeby związane z jazdą terenową.
Dla osób poruszających się głównie po mieście, idealnym wyborem może być podstawowy silnik benzynowy 1.0 TCe lub układ hybrydowy. Te jednostki zapewniają niskie zużycie paliwa w ruchu miejskim i wystarczającą dynamikę. Z kolei kierowcy pokonujący długie trasy docenią ekonomiczność silnika Diesla 1.5 Blue dCi lub moc i elastyczność jednostki 1.3 TCe.
Osoby poszukujące wszechstronności powinny rozważyć Dacię Duster z napędem 4x4. Ta opcja jest dostępna z większością silników, co pozwala na dopasowanie jednostki napędowej do indywidualnych preferencji. Natomiast dla kierowców ceniących niskie koszty eksploatacji, interesującą propozycją może być wersja z fabryczną instalacją LPG, która znacząco obniża wydatki na paliwo.
Wybór silnika Dacii Duster - klucz do idealnego SUV-a
Dacia Duster oferuje imponującą gamę jednostek napędowych, dostosowaną do różnorodnych potrzeb kierowców. Od ekonomicznych silników benzynowych, przez oszczędne diesle, po nowoczesne układy hybrydowe - każdy znajdzie coś dla siebie. Kluczem do satysfakcji jest dopasowanie silnika do własnego stylu jazdy i oczekiwań.
Warto zwrócić uwagę na nowe technologie, takie jak mild hybrid 48V czy pełny układ hybrydowy, które znacząco poprawiają efektywność paliwową. Dla osób ceniących niskie koszty eksploatacji, interesującą opcją jest wersja z fabryczną instalacją LPG. Natomiast miłośnicy jazdy terenowej docenią możliwość wyboru napędu 4x4 w większości wariantów silnikowych.
Ostateczny wybór silnika Dacii Duster powinien uwzględniać nie tylko moc i osiągi, ale także zużycie paliwa, koszty utrzymania oraz dostępność w preferowanej wersji wyposażenia. Niezależnie od decyzji, Dacia Duster pozostaje atrakcyjną propozycją w segmencie przystępnych cenowo SUV-ów, oferując dobry stosunek jakości do ceny.